گروه محصولات

چالش رواقی در کتابفروشی‌ها به پا شد/چگونه از موانع بهره ببریم؟

1400/10/28 سه شنبه

به گزارش خبرنگار مهر،‌ کتاب «چالش رواقی؛ راهنمای فلسفی برای دستیابی به استقامت، آرامش و انعطاف‌پذیری بیشتر» نوشته ویلیام اروین به‌تازگی با ترجمه محمد یوسفی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۹ منتشر شده است.

ویلیام اروین نویسنده این‌کتاب، فیلسوف است و در ابتدای مقدمه در معرفی خود، می‌گوید عضو هیچ فرقه مذهبی عجیب و غریب نیست بلکه طرفدار مدرنِ فلسفه باستانی است. او این‌معرفی را این‌گونه دقیق‌تر انجام می‌دهد که پیرو مکتب رواقی است؛ یعنی می‌خواهد زندگی قرن بیست‌ویکمی‌اش را مطابق راهبردهایی سامان دهد که دوهزارسال پیش فیلسوفان رواقی چون مارکوس آورلیوس، سنکا و اپیکتتوس طراحی کردند.

نویسنده کتاب پیش‌رو، با مثال‌هایی از زندگی خود در زمان اکنون، نشان می‌دهد خردورزی‌های فیلسوفان رواقی قرون گذشته، می‌تواند انسان امروز را در مواجهه با فشارهای مختلف زندگی روزمره کمک کنند. این‌کتاب براساس بینش و اصول فکری همان‌سه‌فیلسوف بزرگ رواقی که نام برده شدند، نوشته شده که توسط ویلیام اروین، با تکنیک‌های روان‌شناختی معاصر مثل لنگرانداختن، تلفیق شده‌اند. به این‌ترتیب اروین با راهبرد آزمون رواقی ساده و مدرن‌اش به مخاطب کتاب آموزش می‌دهد که چگونه واکنش‌های عاطفی خود را نسبت به موانع زندگی، به‌شکلی عمیق تغییر دهد تا نه‌تنها بر موانع چیره شود بلکه بتواند از آن‌ها بهره‌ هم ببرد.

این‌کتاب ۴ بخش اصلی با عناوین «مواجهه با چالش‌های زندگی»، «روان‌شناسی مشکلات»، «آزمون‌های رواقی» و «زیستن به شیوه رواقی» دارد که در مجموع، ۱۵ فصل را شامل می‌شوند. در بخش اول، ۴ فصل درج شده‌اند. «موانع»، «پیامدهای خشم»، «انعطاف‌پذیری» و «آیا می‌توانیم انعطاف‌پذیر شویم؟» عناوین چهارفصلی هستند که در بخش اول کتاب آمده‌اند.

«شما دو دهن دارید»، «لنگرهای فرورونده» و «اجرای بازی قالب‌بندی» عناوین سه‌فصلی هستند که در بخش دوم کتاب درج شده‌اند. در بخش سوم هم مخاطب با ۳ فصل «چالش دیگرتان با مشکلات»، «به کار بستن راهبرد آزمون رواقی» و «قاعده پنج‌ثانیه» روبرو می‌شود. بخش چهارم کتاب هم فصول ۱۱ تا ۱۵ آمده‌اند که عناوین‌شان به این‌ترتیب است: «آمادگی برای آزمون‌های رواقی»، «پذیرش شکست»، «مشق سرسختی»، «دسیسه‌ها» و «مرگ».

در قسمتی از این‌کتاب که تلفیق فلسفه رواقی با روان‌شناسی مدرن است، می‌خوانیم:

اپیکتتوس از این هم فراتر می‌رود و می‌گوید درست آن است که تشویق و تحسین غیررواقیان را نوعی شاخص معکوس در پیشرفتمان به عنوان یک رواقی بدانیم: «اگر مردم گمان برند که موفقی، باید به خودت شک کنی.» همچنین، اپیکتتوس انتقاد دیگران را شاهدی بر عملکرد درستش به آموزه‌های رواقی می‌دانست. می‌فهمم که این امر عجیب به نظر می‌رسد، اما کافی است به افراد ناخشنود اطرافتان نگاه کنید. مطمئن‌ترین شیوه کسب تحسین و تشویق آن‌ها این است که از ارزش‌های آنان اقتباس و مطابق با آن‌ها عمل کنیم. در این صورت، به‌راحتی از شما تعریف و تمجید می‌کنند، چرا که با این‌کار، به طور غیرمستقیم، از خودشان تعریف و تمجید کرده‌اند. گیرِ کار البته این‌جاست که با تقسیم ارزش‌های خود، بدبختی‌هایشان را هم تقسیم می‌کنند.

قالب طنز: وقتی کسی به شما بد می‌کند، این سخن سنکا را به یاد آورید: «خنده، و خنده بسیار، پاسخ درست به چیزهایی است که اشکمان را درمی‌آورند!» به گفته سنکا، سقراط این تکنیک را به کار می‌بست. یک بار وقتی کسی خواباند زیر گوش سقراط، او نه با خشم که با مزاح گفت افسوس که پیشاپیش نمی‌توان دانست برای قدم زدن هم باید کلاهخود بر سر گذاشت یا خیر.

این‌کتاب با ۱۸۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۷ هزار تومان منتشر شده است.

انصراف از نظر