کدام کتابهای علوم انسانی به سبد پرفروشهای نمایشگاه کتاب راه یافتند؟
1397/02/23 يكشنبه
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)ـ الهام عبادتی: سی
و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به پایان رسید و ناشرانی که یک
سال کوشیدهاند تا در نمایشگاه آیینهای برای انعکاس فعالیتهای خود باشند
با یک تجربه جدید دیگر به کتابفروشیها بازگشتند.
امسال نشر ثالث در سبد پرفروشهای علوم انسانی، کتابهای «کالبیان و ساحره»
نوشته سیلویا فدریچی به ترجمه مهدی صابری، «ملاحظاتی درباره مارکس» نوشته
میشل فوکو به ترجمه امیر هوشنگ افتخاری راد، «به سوی مانیفست نو» نوشته
تئودور آدورنو و ماکس هورکهایمر به ترجمه امیرهوشنگ افتخاریراد و «هنر
شفاف اندیشیدن» و «هنر خوب زندگی کردن» نوشته رولف دوبلی، در خود جای داد.
مجموعه «تاریخ فلسفه راتلج» نیز در نمایشگاه مخاطبان خاص خود را داشت و جلد
هفتم آن نوشته سی.ال. تن به ترجمه حسن مرتضوی هم رونمایی شد. «عقل و ضد
عقل در روزگار ما» نوشته کارل یاسپرس به ترجمه ضیا تاجالدین، «نظریههای
فمنیستی» به ترجمه فرزانه لاجو و «ساپی ینس» نوشته یووال نواح حوری به
ترجمه محسن مینوخرد از دیگر آثار پرفروش نشر ثالث بود.
اما نشر نی امسال با مجموعه «چگونه بخوانیم؟» به نمایشگاه کتاب آمده بود که
سه کتاب آن با عناوین «چگونه فروید بخوانیم؟»، «چگونه نیچه بخوانیم؟» و
«چگونه کیرکگور بخوانیم؟» از جمله آثار پرفروش نمایشگاه شد. همچنین «موسی و
یکتاپرستی» نوشته زیگموند فروید به ترجمه صالح نجفی و «مجموعه عهدجدید» به
ترجمه پیروز سیار که از آثار نفیس این انتشارات است فروش خوبی داشته است.
کتاب «رهیافتی به قرآن کریم» به ترجمه محسن آرمین از دیگر کتابهای پرفروش
نشر نی بوده است.
در حوزه علوم اجتماعی آثاری چون «نظریه پسااستعماری و کردشناسی» نوشته جلیل
کریمی، «فساد و مقبولیت قانون» نوشته آزاده چلبی، «جامعهشناسی جنسیت» به
ترجمه کتایون بقایی، مجموعه آثار جامعهشناسی گیدنز، از دیگر آثاری است که
به سبد پرفروشها راه یافت. کتاب «خردکشی» نوشته خسرو ناقد نیز که در سال
96 به چاپ دوم رسید امسال در نمایشگاه کتاب هم پرفروش بود.
در حوزه علوم سیاسی «فقه و حکمرانی حزبی» نوشته داوود فیرحی و «احیای علوم
سیاسی» نوشته حسین بشیریه، از آثار پرفروش نمایشگاه کتاب بودند. کتاب «نبرد
قدرت در ایران» نوشته محمد سمیعی، نخستین چاپش به نمایشگاه کتاب وارد شد و
با استقبال خوبی مواجه شد. در حوزه اقتصاد نیز کتاب «برنامهریزی در
ایران» به ترجمه علی اعظم محمد بیگی نیز کتاب دیگری است که به چاپهای بعدی
رسیده است. کتاب «خاطرات و تاملات زندان شاه» نوشته محمد محمدی گرگانی از
دیگر کتابهای پرفروش نشر نی در نمایشگاه کتاب بوده است.
اما در غرفه انتشارات «مینوی خرد» مجموعه کتابهایی که در حوزه اندیشه
سیاسی ارائه شده پرفروش شد، ازجمله آثاری که از سوی سیدجواد طباطبایی نوشته
شده است در این زمره قرار میگیرد.
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امسال در نمایشگاه کتاب با آثاری چون
«منظومه فکری» آیتالله سیدعلی خامنهای و «منظومه» فکری امامخمینی(ره)
به میدان آمد که جزء آثار پرفروش بودند. کتاب «جریانشناسی سیاسی در ایران»
به قلم علی دارابی، «مبانی حقوق بشر از دیدگاه اسلام و دیگر مکاتب» اثر
مشترک سید علی موسوی و سید صادق حقیقت و «خدا از من دفاع خواهد کرد» به قلم
سیدمحمدهاشم پوریزدان پرست از دیگر آثار پرفروش این غرفه در نمایشگاه کتاب
است.
در حوزه فلسفه، مجموعه دو جلدی «فلسفههای مضاف» نوشته حجتالاسلام
عبدالحسین خسروپناه و «کثرت یا وحدت وجود» و «گامهای پسین در فلسفههای
برین» نوشته حجتالاسلام حسین عشاقی در سبد پرفروشها قرار گرفت.
امسال گروه انتشاراتی ققنوس در حوزه علوم انسانی در سیویکمین نمایشگاه
بینالمللی کتاب تهران آثاری متعددی را ارائه کرد که به ترتیب «مجموعه هفت
گناهکبیره»، ترجمه نسترن ظهیری و مهین خالصی؛ «متافیزیک» نوشته استیون
مامفورد، ترجمه محمد یوسفی؛ «وحدت اشیا» نوشته رابرت استرن، ترجمه محمدمهدی
اردبیلی و مهدی محمدیاصل؛ «مارتین هایدگر» نوشته رانیر روفینگ، ترجمه
طالب جابری؛ «فلسفه فیزیک» نوشته تیم مادلین، ترجمه رعنا سلیمی؛
«تسلیبخشیهای فلسفه» نوشته آلن دوباتن، ترجمه عرفان ثابتی؛ «هنر همیشه
برحق بودن» نوشته آرتور شوپنهاور، ترجمه عرفان ثابتی؛ «برتری خفیف» نوشته
جف اولسون، ترجمه لطیف احمدپور و میلاد حیدری و «الفبای فلسفه» نوشته نایجل
واربرتون، ترجمه مسعود علیا در فهرست پرفروشها قرار گرفت.
همچنین کتابهای «مغلطه» نوشته جیمی وایت، ترجمه مریم تقدیسی؛ «انسان
موجودی یک روزه» نوشته اروین یالوم، ترجمه نازی اکبری؛ «فلسفهای برای
زندگی» نوشته ویلیام بی. اروین، ترجمه محمد یوسفی؛ «تاملات» نوشته مارکوس
اورلیوس، ترجمه عرفان ثابتی؛ «چرا عاشق میشویم» نوشته هلن فیشر، ترجمه
سهیل سهّی و «عشق سیال» نوشته زیگموند باومن، ترجمه عرفان ثابتی از دیگر
آثار پرفروش این انتشارات بوده است.