گروه محصولات

«جایگاه زیبایی در عالم هنر»منتشر شد/کتابی دیگر از الکساندر نهاماس

1400/10/18 شنبه

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «جایگاه زیبایی در عالم هنر؛ وعده شادکامی و بس» نوشته الکساندر نهاماس به‌تازگی با ترجمه سیدمسعود حسینی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۰۷ توسط انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شده است.

این‌کتاب پژوهشی فلسفی در راز زیبایی و نقش انضمامی آن در زندگی است که از نظر محتوا و سبک نوشتاری، با کتاب دیگر مولف «نیچه: زندگی به منزله ادبیات» که سال ۹۵ با ترجمه همین‌مترجم توسط نشر مرکز منتشر شد، شباهت دارد. نهاماس در این‌کتاب خود هم به‌طور مرتب بین فلسفه یونان باستان به‌ویژه افلاطون و نیچه در رفت و آمد است. به این‌ترتیب بینش‌های خود را درباره زیبایی و هنر و آثار هنری را با دریافت‌هایش از آرای فلاسفه غرب مقایسه می‌کند و از اتخاذ مواضع شخصی هم غافل نمی‌شود.

الکساندر نهاماس نویسنده این‌کتاب، فیلسوف آمریکایی یونانی و متولد سال ۱۹۴۶ است. او به‌عنوان مدرس فلسفه، سال‌هاست درباره فلسفه زیبایی و هنر پژوهش و سخنرانی می‌کند.

کتاب «جایگاه زیبایی در عالم هنر» ۴ فصل اصلی دارد که هرکدام ۴ بخش را شامل می‌شوند. در فصل اول، مخاطب با این‌بخش‌ها روبرو می‌شود: «افلاطون یا شوپنهاور؟»، «ویژگی نمود؟»، «آرای مدرنیستی» و «از آن‌خودسازی‌های مدرنیستی». در فصل دوم هم این‌بخش‌ها مقابل مخاطب کتاب قرار دارند:‌ «نقد و ارزش»، «نقش مرورنویسی»، «زیبایی، عشق، دوستی» و «جذابیت،‌ زیبایی، تکامل».

سومین فصل کتاب دربرگیرنده بخش‌های «هنر، زیبایی، میل»، «زیبایی، اجتماع، کلیت»، «هم‌شکلی، سبک، تمایز» و «زیبایی‌شناسی، بی‌واسطگی، فردیت» است. در فصل چهارم هم مخاطب با این‌بخش‌ها روبروست: «المپیای مانه»، «تفسیر، ژرفا، گستره»، «تفسیر، زیبایی، خیر» و «زیبایی، عدم قطعیت، شادکامی».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

پروست در جلد نخست در جستجوی زمان از دست رفته توصیف می‌کند که چگونه سوان هنگامی که مطلع می‌شود معشوقه‌اش در یک بعدازظهر در محفلی دیده شده که او هرگز اطلاع نداشته که او در آن رفت‌وآمد می‌کند، از این فکر که معشوقه‌اش «زندگی‌ای داشته که به‌هیچ‌وجه به او [یعنی سوان] تعلق نداشته» خرد می‌شود. این چیزها به وفور پیش می‌آیند: سوان و اُدت به‌خوبی می‌دانند که چگونه از یکدیگر بهره‌برداری کنند. اما اگر چیز دیگری جز این نمی‌دانستند، تصور این‌که اساسا یکی از آن‌ها عاشق آن‌ دیگری بوده دشوار می‌بود. اما آن‌ها عاشق یکدیگر بودند. طی نخستین مراحل رابطه عاشقانه‌شان، هر یک مشتاق بود بیاموزد که عاشق چیزی باشد که آن‌دیگری عاشق آن بود. ادت، هر قدر هم عامی و نادان، می‌خواست در علاقه سوان به ورمیر سهیم شود: «هرگز از او چیزی نشنیده‌ام؛ هنوز زنده است؟ هیچ‌یک از آثارش را می‌توانم در پاریس تماشا کنم تا بتوانم چیزی را که تو دوست می‌داری تصور کنم؟»؛ ادت حاضر بود خواسته‌های سوان را بر خواسته‌های خود مقدم بدارد...

این‌کتاب با ۲۲۴ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۵۵ هزار تومان منتشر شده است.

انصراف از نظر