گروه محصولات

کتابی که موانع حضور زنان در بدنه حکومت‌ها در جهان را بررسی می‌کند

1400/05/2 شنبه

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «موانع حضور زنان در حکومت‌ها» با گردآوری و ویرایش آوری الیزابت هرت با ترجمه مهسا ملک‌مرزبان از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شده و اولین‌عنوان از مجموعه «دیدگاه‌های جهانی» است که این‌ناشر انتشارش را آغاز کرده است. نسخه‌های اصلی این‌مجموعه توسط انتشارات گرین‌هَوِن منتشر می‌شوند و هدف از انتشارشان، ارائه اطلاعات مورد نیاز دانشجویان و سایر خوانندگانی است که خواهان ارتباطات جهانی هستند و دیدگاه انتقادی به پیامدهای جهانی دارند.

نسخه اصلی کتاب، سال ۲۰۲۰ به چاپ رسید. این کتاب موانع حضور زنان در راس یا بدنه حکومت‌ها را از جنبه‌های گوناگون و با نگاهی به حکومت‌های سراسر جهان بررسی می‌کند و یک‌مجموعه مقاله است که نویسندگانش چند موضوع را بررسی کرده‌اند؛ این‌که دیدگاه‌ها و موقعیت فعلی زنان و کاندیداهای انتخاباتی در جهان چیست؟ چه‌چیزی موجب نبود تنوع جنسیتی می‌شود؟ اگر در دنیا، زنان بیشتری بر مسند قدرت بنشینند، چه شمایلی پیدا می‌کند؟ نقش جنسیت‌گرایی در دور نگه‌داشتن زنان از موقعیت‌های رهبری و ...

در پیشگفتار این مجموعه جامعه هدف، طیف وسیع خوانندگانی معرفی شده که می‌خواهند درباره حوادث جاری، تاریخ، علم سیاست، دولت، روابط بین الملل، اقتصاد، علوم زیست محیطی، فرهنگ‌های دنیا و جامعه شناسی بیشتر بیاموزند. دانشجویانی که برای ارائه مقالات یا بحث‌های کلاسی تحقیق می‌کنند، استادها و دانشکده‌هایی که مطالب مکمل واحدهای درسی لازم دارند و کسانی که می‌خواهند موضوعات روز جهان را بهتر بفهمند.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «جنبش‌های برابری خواه و مدافعان حقوق زنان در دو قرن گذشته تلاش‌هایی بسیاری کرده اند تا وضعیت زنان و نقش شان در تصمیم گیری‌های اجتماعی و حاکمیتی تغییر کند. از به دست آوردن حق رای تا رسیدن به مناصب دولتی و تصمیم گیری‌های کلان سیاسی و اقتصادی، راه پر پیچ و خم و بسیار سختی پیموده شده و شرایط امروز نشان می‌دهد که هنوز هم بخش بزرگی از مشکلات وجود دارند و تا احقاق حقوق واقعی زنان، راه دور و درازی در پیش است. کتاب «موانع حضور زنان در حکومت‌ها» مجموعه مقاله ی مدون و دقیقی ست که با هدف کنکاش مشکلات موجود در جوامع گوناگون، از کشورهای توسعه یافته تا توسعه نیافته، تدوین و منتشر شده است. در این کتاب مقاله‌های مفصل و جامعی با این محورها گرد آمده اند: چرایی عدم تنوع جنسیتی در راس سیستم‌های حاکمیتی و اقتصادی سرتاسر جهان، نقش کمرنگ زنان در تصمیم گیری‌های کلان اجتماعی، نابرابری شدید نسبت زنان به مردان در رهبری و مناصب اصلی تصمیم گیری و ساختار جنسیت زده ی جوامع که مانع حضور زنان در موقعیت‌های اصلی و تصمیم ساز هستند. کتاب «موانع حضور زنان در حکومت‌ها» به دبیری و ویراستاری «آوری الیزابت هرت» اولین کتاب از مجموعه «دیدگاه‌های جهانی» ست که در چهار فصل با این عناوین منتشر شده است: «نوع جنسیتی در حکومت‌های سراسر دنیا»، «علل و آثار تنوع جنسیتی»، «جنسیت گرایی و تنوع جنسیتی در حکومت» و «نگاهی به آینده».»

کتاب «موانع حضور زنان در حکومت‌ها» در ۴ بخش اصلی با عناوین «تنوع جنسیتی در حکومت‌های سراسر دنیا»، «علل و آثار تنوع جنسیتی»، «جنسیت‌گرایی و تنوع جنسیتی در حکومت» و «نگاهی به آینده» سامان یافته است.

 در فصل اول مخاطبان می‌توانند با مقالاتی چون «در آفریقا، زنان در مبارزه برای برابری با موانع زیادی مواجه‌اند»، «در آمریکای لاتین فعالان اجتماعی معتقدند ورود هرچه بیشتر زنان به جنبش حکومت باز باعث پیشرفت اهداف همه زنان می‌شود»، «در رواندا،‌ زنان پیام‌های متناقضی درباره رهبری دریافت می‌کنند»، «در عربستان سعودی، پاکستان و افغانستان،‌ زنان گرگ بیرون هستند و بره خانه» و «در سراسر غرب، آینده کار نیازمند تنوع و فراگیری است» آشنا شوند.

فصل دوم کتاب هم شامل ۶ مقاله با عناوین «رایج‌ترین بهانه‌ها برای نداشتن رهبران زن ساختگی است»، «پیام‌های مذهبی می‌تواند روی حمایت از برابری جنسیتی در ملت‌های سراسر دنیا تاثیرگذار باشد»، «در ایالات متحده، قوانین یک بام و دو هوا و نظام سیاسی ویژه مانعی بر سر راه برابری جنسیتی در رهبری جامعه است»، «در ایالات متحده، تنوع جنسیتی در حکومت از پایین به بالا در حال رشد است»، «در هند، رهبران زن برآمده از خاندان‌های سیاسی هستند، اما این‌ممکن است متغیر باشد» و «کلیشه‌سازی جنسیتی در آسیا به انتخاب برخی زنان کمک می‌کند» است.

در فصل سوم این‌ کتاب هم مقالاتی با عناوین «در ایالات متحده، تبعیض جنسیتی روشمند سد راه انتخاب رئیس‌جمهور زن می‌شود»، «در استرالیا، جنسیت‌گرایی در سیاست توانست زنان را نسبت به رقابت در انتخابات مردد کند»، «در ایالات متحده، نامزدهای زن غالبا می‌کوشند تا بر رای‌دهندگان زن پیروز شوند»، «در ایالات متحده، دیدگاه‌ها درباره زنان عرصه سیاست به جنسیت ربط دارد»، «در ایالات متحده، جنسیت‌گرایی پنهان روی انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیر گذاشت»، «در انگلستان، زنان سیاستمداران نه‌فقط با توهین، که با خشونت هم مواجه می‌شوند» و «در آمریکای لاتین، رسانه‌ها به تصویرسازی جنسیتی از رهبران زن دامن می‌زنند» منتشر شده است.

در فصل چهارم کتاب هم مقالاتی با عناوین «در انگلستان، برای آوردن زنان به حوزه سیاست سهمیه‌هایی لازم است»، «وجود کابینه‌ای با اکثریت زنان در اسپانیا نویدبخش آینده‌ای است بهره‌مند از حکومت‌هایی مبتنی بر برابری جنسیتی در سرتاسر جهان»، «دموکراسی نیازمند آن است که زنان در قانون‌گذاری مشارکت داشته باشند»، «در اروپا برابری جنسیتی برای بقای دموکراسی مدرن ضروری است» و «در رواندا، بعد از نسل‌کشی، بیوه‌ها قدرت را در دست می‌گیرند» دیده می‌شود.

این‌کتاب در ۲۳۰ صفحه، با شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۴۵ هزار تومان از سوی نشر ققنوس منتشر شده است.

انصراف از نظر